Notele informative despre deţinutului
politic Teleanu N. Ioan oferă informaţii privitoare la influenţa
spiritualităţii creştine asupra rezistenţei pe care ţăranii oraşului Zărneşti
din judeţul Braşov au opus-o procesului
de colectivizare din România, care a avut loc după martie 1949, până în 1962,
chiar şi cu riscul asumat de a fi acuzaţi că în trecut au desfăşurat “activitatea legionară”. Cercetarea
de faţă are în vedere cazul lui Teleanu N. Ioan şi se referă la legătura pe
care acesta a avut-o cu părintele Arsenie (Anghel) Papacioc, unui dintre membrii
mişcării Rugul Aprins de la
mănăstirea Antim din Bucureşti. Autorul foloseşte ca surse de informare în
acest sens documente din Arhiva CNSAS.
Etichete: Teleanu N.
Ioan, Aiud, părintele Arsenie
(Anghel) Papacioc, mişcarea “Rugul Aprins”,
colectivizare
Dacă momentul
decăderii rezistenţei
creştine româneşti în faţa oricărei
forme de dictatură sau totalitarism a început "odată cu
decapitarea Brâncovenilor şi, mai ales, odată cu importurile din afară ale
paşoptiştilor", după cum se exprimă jurnalistul Sandu Tudor (Alexandru
Teodorescu) [1],
putem spune că punctul critic al acesteia a fost atins în timpul regimului
comunist când a fost redusă la tăcere după tiparul Revoluţiei Franceze şi anume acela al “inducerii dispreţului general şi dominant faţă de religie prin frica de
opinie publică”[2]. Ultima redută a unei rezistenţe
creştine activă în România faţă de o ideologie politică profund inumană, aşa
cum s-a dovedit a fi materialismul ateist, a constituit-o ţăranul român care
s-a opus cu orice risc colectivizării întreprinse de Partidul Comunist, practic
un amplu program de "înfricoşare" a românilor prin sărăcire materială
şi spirituală. Riscul maxim în acest caz a fost acela de a cădea victimă modului
simplist, dar extrem de "înşelător", practicat de comunişti de a
încadra persoanele strict politic, aplicând eticheta "celei mai mari crime
posibile" şi anume aceea de legionar.
Mărturisesc că am fost foarte surprins
să regăsesc numele bunicului meu, Teleanu N. Ioan[3],
precum şi al altor ţărani din oraşul Zărneşti (jud. Braşov), într-o Sentinţa dată în procesul lotului
"Rugul Aprins" de la Mănăstirea
Antim din Bucureşti, chiar dacă se poate justifica prin faptul că părintele
Arsenie (Anghel) Papacioc le-a fost primar. "Faptele comise de către
inculpatul Arsenie Anghel Papacioc se mai stabilesc şi cu declaraţiile
coinculpaţilor Văsâi Gheorghe, Rădulescu Nicolae şi Mironescu Şerban, cât şi cu
depoziţiile martorilor Creţu Alexe, Zinga Ioan, Ioan Dobrem Bălăşoiu Gheorghe,
Bucur Vântoiu, Dumitru Dumitru, Axinte Gheorghe şi Teleanu Ioan, date
atât la primele cercetări, cât şi în faţa instanţei, care confirmă în totul
faptele puse în sarcina inculpatului", se spune în Sentinţa nr. 125
din 8 noiembrie 1958[4].
Însă relaţia zărneştenilor cu părintele Arsenie Papacioc este mult mai complexă
dacă ţinem cont de faptul că rezistenţa creştină faţă de materialismul ateist începuse
să se organizeze foarte puternic la nivelul mănăstirilor anilor `50, ceea ce
l-a determinat pe Patriarhul Justinian să le numească "un far care
luminează în mijlocul mării, drumul corăbiilor". Pe marginea acestei
constatări formulate de Patriarhul României de atunci, D. Dogaru nota:
"În urma transformărilor revoluţionare din ţara noastră, anumite elemente
aparţinând claselor exploatatoare sau foste în serviciul acestora (...),
precum şi elemente dezorinentate şi bigote din rândurile ţărănimii s-au
îndreptat spre mănăstiri. Folosind acest fenomen, conducerea actuală a
Bisericii Ortodoxe, în loc să-i facă faţă cu prudenţă l-a acceptat făcând din
problema organizării vieţii monahale una din preocupările cele mai de
seamă"[5].
În acest sens, D. Dogaru justifica "naţionalizarea şi cedarea unor
terenuri" care aparţineau fie mănăstirilor, fie ţăranilor credincioşi prin
"îngustarea bazei economice" în vederea eliminării "tendinţei
de a antrena pe credincioşi pe linia unui pronunţat bigotism, cât şi pe o linie
duşmănoasă Statului... care sustrage pe credincioşi de la îndatoririle lor
obşteşti..."[6].
Procesul de colectivizare, care a avut
loc după martie 1949, până în 1962, a fost unul extrem de dur şi pe teritoriul
actualului judeţ Braşov, aşa cum a fost de altfel la nivelul întregii ţări.
Primii care au căzut victime acestei monstruozităţi impuse cu forţa de la
Moscova au fost proprietarii de terenuri mai mari de 50 de hectare, care într-o
noapte, după decretul 84/2 martie 1949, s-au trezit cu toată averea confiscată,
respectiv locuinţe, terenuri, utilaje agricole, animale şi deportaţi. Ţăranii
mai puţin înstăriţi au cunoscut şi ei prigoana comunistă pentru colectivizarea
satelor câţiva ani mai târziu, la sfârşitul anului 1957 începutul anului 1958.
Asemenea miilor de oameni din România, Teleanu Ioan a fost condamnat la
închisoare la sfârşitul anilor `50, iar pământul (3 hectare) şi locuinţa lui a
fost confiscată, după cum rezultă din Ordonanţa pentru aplicarea
sechestrului asigurator din 24 iunie 1958[7].
În felul acesta, fosta Securitate avea
să-l includă pe Teleanu N. Ioan în rândul miilor de "duşmani ai
poporului" care s-au opus procesului de colectivizare din România.
Infracţiunea de care se făcea vinovat
Teleanu N. Ioan consta în faptul că "în cursul anului 1957 şi
1958 a întreprins acţiuni de agitaţie cu caracter duşmănos împotriva
înfiinţării G.A.C. şi a întovărăşirii agricole din Zărneşti, acţiune care a
împiedicat activitatea organelor de partid teritoriale destinaţi cu aceste
probleme de transformare socialistă a agriculturii", conform Ordonanţei de pornire a
procesului penal din 1 iunie 1958[8].
Motivul pentru care nu a vrut să se înscrie în gospodărie a fost acela că
dorea să lase pământul moştenire celor nouă copii ai săi, după cum menţionează
în Interogatoriul din 3 iunie 1958[9].
Printr-o afirmaţie de acest gen, Teleanu N. Ioan demasca "excesul" de
putere al regimului comunist relevând faptul că acest regim este capabil să
declare război exact tocmai împotriva celor pe care pretind că vor de fapt să-i
elibereze, membrii unei familii, fie ei copii, tineri, femei etc., aşa cum s-a
întâmplat în legislaţia sovietică ostilă familiei religioase în special. În
concepţia ideologilor comunişti, presiunea exercitată asupra instituţiei
familiei era motivată – la fel ca şi în societatea sovietică – prin faptul că
aceasta constituie “cheia de boltă a educaţiei copiilor şi tineretului”[10].
Din păcate, comuniştii nu s-au limitat
doar la confiscarea averii pe care Teleanu N. Ioan vroia din tot sufletul să o
lase moştenire propriilor copii, ci, în data de 2 iunie 1958, l-au acuzat de "săvârşirea
infracţiunii de uneltire împotriva ordinei sociale din RPR prin agitaţie",
conform Comunicării
pentru înregistrarea dosarului de anchetă[11].
Şi în cazul lui Teleanu N. Ioan, ca şi al altora aflaţi în situaţia lui, sub
eticheta de „uneltire contra ordinei sociale” au fost aşezate, conform legii,
până şi simplele gesturi de dezaprobare, măruntele observaţii făcute la necaz,
ieşirile maliţioase sau simple vorbe adresate vecinului într-un moment de
derută ori chiar unele anecdote cu tâlc politic.
Ca probă în favoarea deciziei de
condamnare la 10 de ani de închisoare, Tribunalul Militar al R. 3. M. Cluj
aduce faptul că pe parcursul anilor 1957 şi 1958 Teleanu Ioan ar fi participat
la o serie de întâlniri conspirative, în cadrul cărora, printre altele, s-a fi
discutat şi faptul că în toamna anului 1958 se preconiza un război care ar fi
putut pune capăt colectivizării. Speranţa unui război era menţinută cu ajutorul
unor posturi de radio occidentale, cum au fost spre exemplu "Europa
Liberă" sau "Vocea Americii", care reprezentau practic singurul
contact cu lumea din afară şi, implicit, singura sursă de informaţie aparent
nealterată de politică şi ideologie. Din
dosarul de urmărire de către fosta Securitate a lui Teleanu Ioan se desprinde
clar ipoteza că, de fapt, autorităţile comuniste erau foarte interesate de
felul în care se perecepeau în interiorul ţării evenimentele de pe scena
politică internaţională şi, mai ales, că se temeau foarte mult de posibilitatea
izbucnirii unui război. În cazul lui Teleanu N. Ioan, o astfel de
sursă probabilă de informare externă a fost postul Radio Paris. Elocventă
în acest sens este nota informativă din 20 octombrie 1957[12]
făcută de agentul cu nume de cod Nelu Ionescu în care Teleanu Ioan
mărturiseşte că "am asculta aseară Parisul la radio şi se spune în
legătură cu lansarea satelitului de către ruşi că sunt numai minciuni". Din
astfel de note ne dăm seama că, Teleanu
N. Ioan, la fel ca mulţi alţii din generaţia sa, a fost şi victima
dezinformărilor practicate la postul Radio Paris.
Astfel, Teleanu N. Ioan avea să devină deopotrivă
una din miile de victime ale dezinformărilor unor posturi de radio occidentale ca
şi al actelor de reprimare întreprinse de Partidul Comunist între anii
1957–1959 prin aplicarea articolului 209 din Codul Penal în vederea
lichidării proprietăţii particulare a pământului, a duşmanului de clasă din
satul românesc şi a rezistenţei ţărănimii faţă de colectivizare. În acest scop,
termenul preponderent în practica judiciară comunistă a fost „agitaţie
împotriva ordinii sociale”, pentru care tribunalele au dat, conform art. 209,
pct. 2, lit. a, pedepse între 3 ş i 10 ani[13].
Este vorba de o reînviere a modelului stalinist care, începând cu anul 1957,
avea scopul de a declanşa în România o nouă vânătoare de opozanţi din lumea
satului românesc faţă de intrarea în gospodăriile agricole colective folosind articolul
209 Cod penal drept argumentul politic al represiunii. Asemenea lui Teleanu
N. Ioan, mii de astfel de opozanţi au fost trimişi în faţa tribunalelor
militare, de unde au luat drumul închisorilor pentru lungi termene de detenţie,
mulţi dintre ei chiar murind în închisori.
În nota informativă din 17 octombrie
1957 făcută de agentul cu nume de cod Nelu Ionescu se menţionează următoare
caracterizare făcută regimului comunist de Teleanu Ioan, care poate fi
considerată drept o „declaraţie de desolidarizare" de orice crez politic:
"În ziare scrie una, dar se face alta... . (...) Se spune că în trecut
muncitorul era exploatat, dar în realitate mai exploatat ca acum nu a fost
niciodată! Nu poţi spune nimic pentru că te ia pe altă cale, şi anume că ai
fost legionar sau câte altele. Mai bine suferi, căci toate trebuie să aibă un
sfârşit! Aşa şi regimul acesta trebuie să aibă un sfârşit, însă până atunci noi
trăim în mizerie. Ce mă interesează pe mine sau pe alţi muncitori satelitul lor
(făcea referire la primul satelit artificial lansat pe 4 octombrie 1957 în
cadrul programului Sputnik prin care Uniunea Sovietică a demonstrat
viabilitatea sateliţilor artificiali - n.n.), de vreme ce nu avem ce mânca!
Cu ce suntem noi de vină dacă în regimurile trecute am fost nevoiţi să mergem
alături de conducere ca să putem mânca o pâine mai bună. Mâine-poimâine, dacă
se schimbă regimul, o să vină să-i ia pe părinţi pentru că i-au făcut pionieri
pe copii (În 1949 existau 13.500 de pionieri (elevi între 9 şi 14 ani), în
1960 numărul lor a ajuns la un milion, iar în anii ’80, Organizaţia
Pionierilor a ajuns să numere peste 2.500.000 de membri, incluzând
totalitatea şcolarilor până la 14 ani - n.n.)! De ce mai caută să dezgroape
morţii? Astăzi spun că în trecut ai fost legionar ca să aibă repercusiuni
asupra copiilor! Aşa s-a întâmplat cu băiatul meu de la fierbătorie: a făcut
toate actele gata pentru a merge la şcoala de maiştri din Bacău (este vorba
de Teleanu Ion - n.n.) şi la urmă, după ce s-au ţinut trei şedinţe, l-au
respins. Când s-a dus la cadre să se intereseze pentru care motiv a fost
respins i-au spus că din motive excepţionale, care nu se spun"[14].
În cele din
urmă, Teleanu Ioan a fost eliberat, în 15 ianuarie 1963, după aproape cinci ani
de puşcărie, în urma decretului de graţiere dat de Gheorghe Gheorghiu-Dej (Decret nr. 5/3
ianuarie 1963 al Consiliului de Stat al Republicii Populare România). Este
interesant faptul că acest Decret excludea, revenind totuşi în chiar
cuprinsul actului asupra excluderii totale, de la graţiere persoanele „care
- aşa cum a fost şi cazul lui Teleanu N. Ion - au încercat sau săvârşit
infracţiuni care periclitează securitatea statului“[15].
Din păcate, la 54 de ani de la punerea
în libertate a deţinuţilor condamnaţi pentru motive de ordin politic, oameni
pe care justiţia comunistă îi considerase la vreme respectivă vinovaţi de „infracţiuni
împotriva securităţii statului“, în anul 2017, când se împlinesc
110 ani de la naşterea lui Teleanu N.
Ioan, ţăranii români care s-a opus colectivizării au rămas încă „duşmani
ai poporului“, iar urmaşii lor nu au obţinut nici măcar titlurile de
proprietate pe pământul pentru care părinţii lor s-au sacrificat. Această
etichetă cântăreşte cu atât mai greu cu cât eliberarea „politicilor“, aşa cum a
fost şi Teleanu Ioan, a coincis cu eliberarea unui număr relativ
restrâns de cetăţeni condamnaţi în 1941, ca membri ai Gărzii de Fier, în
timpul dictaturii antonesciene. În ciuda eliberării lor, "politicii" nu au fost amnistiaţi,
pentru că regimul comunist nu a amnistiat vreodată pe cineva! Dar, mult mai
trist este faptul că, asemenea acestor "politici" eliberaţi în
1963-1964, curând după ieşirea din închisoarea de la Aiud (supranumită şi
"Cetatea Morţii"), veritabil lagăr de exterminare pentru opozanţii
sistemului comunist, Teleanu Ioan avea să realizeze că eliberarea sa era
de fapt o iluzie!
Despre faptul că "harnicul
ţăran" Teleanu N. Ioan se simţea ca într-o închisoare generalizată
la dimensiunile ţării ne dăm seama şi din descrierea făcută într-o notă de
urmărire din data de 31 august 1970[16]
în care una din sursele fostei Securităţi precizează următoarele: "Deşi
am încercat să port discuţii pe teme politice, nu discută, (Teleanu N. Ioan -
n.n.) este un om retras şi liniştit. De câte ori m-am întâlnit cu el, nu l-am
auzit să spună ceva de rău despre situaţia din ţara noastră". Public se manifesta astfel, dar în mintea
copilului care am fost când încă mai trăia, cea mai puternică impresie lăsată
de Teleanu N. Ioan este aceea a unui “tată mare” cu urechea permanent aţintită
la un aparat de radio Tomis. Aşa cum anticipase, sfârşitul mult aşteptat
al regimului dictatorial comunist al lui Nicolae Ceauşescu în 1989 l-a
găsit pe Teleanu N. Ioan informându-se
încă despre situaţia din ţară şi din
lume de la posturile de radio occidentale care difuzau emisiuni în limba
română.
O concluzie
necesară publicării acestui material ar fi aceea că experienţa dezumanizantă
din închisorile comuniste şi patologiile comunismului din viaţa de zi-cu-zi au
marcat persoana şi familia lui Teleanu N. Ioan. Dar, în ciuda acestui fapt descoperim
că Teleanu N. Ioan a trăit în miezul evenimentelor care au marcat istoria
oraşului Zărneşti, contribuind la facerea ei, iar viaţa sa s-a intersectat cu
cea a unor personaje cheie, implicate inclusiv în viaţa Bisericii Ortodoxe
Române, aşa cum a fost cazul părintelui Arsenie Papacioc. Asemenea
acestuia, ca şi a altor mari duhovnici sau intelectuali, zărneşteanul Teleanu
N. Ioan şi-a înţeles în cele din urmă "rostul" pe lume ca să se
"desolidarizeze" de orice crez politic al timpului său şi să reziste
ca om liber. Aceşti “ultimi mohicani” au înţeles că de fapt la baza înăbuşirii
oricărei forme de rezistenţă creştină din România a stat în principal sindromul
"păcăliciului păcălit" de a cărui formă specifică de manifestare denumită
"dublul limbaj" au ajuns să sufere treptat până în vremea noastră
călăi şi victime, deopotrivă.
[1] În acest sens, a se vedea Paul Aretzu, Ziaristul Sandu Tudor, în
cotidianul Ziarul Lumina Literară şi Artisitică, anul 4/nr. 1 (34),
ianuarie 2017, p. 2.
[2] Elisabeth Noelle-Neumann, Spirala tăcerii. Opinia publică – învelişul nostru social, Bucureşti,
Editura Comunicare.ro, 2004, pp. 27-28.
[3] Teleanu N. Ioan s-a născut la 10 mai 1907, în oraşul Zărneşti, judeţul Braşov. La 2 iunie 1958,
“ca şef de echipă la secţia de albitorie a fabricei de celuloză din Zărneşti”,
a fost încarcerat în închisoarea de Anchetă M.A.I – Regiunea Stalin pentru că
“a întreprins acţiuni de agitaţie cu caracter duşmănos împotriva ordinei
sociale existente în R.P.R., precum şi împotriva înfiinţării unei întovărăşiri
agricole din Zărneşti””. Prin sentinţa nr. 886 din 16 decembrie 1958 este
condamnat de Tribunalul Militar Braşov la 10 ani închisoare corecţională,
pentru “delictul de uneltire contra ordinei sociale”(ACNSAS, fond Penal, dosar
nr. 40174, vol. 3, ff. 3, 11, 12, 69). Din octombrie 1959 a fost transferat la formaţiunea
0622 Aiud de unde a fost eliberat la 16 februarie 1963 (Idem, fond Penal, dosar nr. 40174, vol.
2, f. 52).
[4] Arhimandrit Andrei Tudor, Mariana
Conovici, Iuliana Conovici, Am înţeles rosul meu... Părintele Arsenie
Papacioc în Dosarele Securităţii, Bucureşti, Editura Humanitas, 2014, p.
127.
[5] Cristian Păiuşanu şi Radu Ciuceanu, Biserica
Ortodoxă Română sub regimul comunist 1945-1958, vol. I, Bucureşti, Editura
Institutului Naţional pentru Studiul Totalitarismului, 2001, p. 317.
[6] Ibidem, p. 318.
[7] Idem, fond Penal, dosar nr. 40174, vol. 3, f.24
[8] Ibidem, f. 3
[9] Idem, fond Penal, dosar nr. 40174, vol. 1, f. 28.
[10] Sergiu Grosu, Copiii Gulagului,
Bucureşti, Editura Univers, 2000, p. 29
[11] Idem, fond Penal, dosar nr. 40174, vol. 3, f. 1.
[12] ACNSAS, fond Informativ, dosar
nr. 2367, vol. 1, f. 27.
[13] Roske Octavian, Accente în strategia colectivizării. Articolul 209 Cod penal, în
„Arhivele Totalitarismului”, an II (1994), nr. 1-2, p. 277–278.
[14] Idem, fond Informativ, dosar nr. 2367, vol. 1, f. 24.
[15] Ion Bălan, Regimul concentraţionar
din România, 1945-1964, Fundaţia Academia Civică, 2000.
[16] ACNSAS, fond Informativ, dosar
nr. 2367, vol. 5, f. 75.
[1] În acest sens, a se vedea Paul Aretzu, Ziaristul Sandu Tudor, în
cotidianul Ziarul Lumina Literară şi Artisitică, anul 4/nr. 1 (34),
ianuarie 2017, p. 2.
[2] Elisabeth Noelle-Neumann, Spirala tăcerii. Opinia publică – învelişul nostru social, Bucureşti,
Editura Comunicare.ro, 2004, pp. 27-28.
[3] Teleanu N. Ioan s-a născut la 10 mai 1907, în oraşul Zărneşti, judeţul Braşov. La 2 iunie 1958,
“ca şef de echipă la secţia de albitorie a fabricei de celuloză din Zărneşti”,
a fost încarcerat în închisoarea de Anchetă M.A.I – Regiunea Stalin pentru că
“a întreprins acţiuni de agitaţie cu caracter duşmănos împotriva ordinei
sociale existente în R.P.R., precum şi împotriva înfiinţării unei întovărăşiri
agricole din Zărneşti””. Prin sentinţa nr. 886 din 16 decembrie 1958 este
condamnat de Tribunalul Militar Braşov la 10 ani închisoare corecţională,
pentru “delictul de uneltire contra ordinei sociale”(ACNSAS, fond Penal, dosar
nr. 40174, vol. 3, ff. 3, 11, 12, 69). Din octombrie 1959 a fost transferat la formaţiunea
0622 Aiud de unde a fost eliberat la 16 februarie 1963 (Idem, fond Penal, dosar nr. 40174, vol.
2, f. 52).
[4] Arhimandrit Andrei Tudor, Mariana
Conovici, Iuliana Conovici, Am înţeles rosul meu... Părintele Arsenie
Papacioc în Dosarele Securităţii, Bucureşti, Editura Humanitas, 2014, p.
127.
[5] Cristian Păiuşanu şi Radu Ciuceanu, Biserica
Ortodoxă Română sub regimul comunist 1945-1958, vol. I, Bucureşti, Editura
Institutului Naţional pentru Studiul Totalitarismului, 2001, p. 317.
[6] Ibidem, p. 318.
[7] Idem, fond Penal, dosar nr. 40174, vol. 3, f.24
[8] Ibidem, f. 3
[9] Idem, fond Penal, dosar nr. 40174, vol. 1, f. 28.
[10] Sergiu Grosu, Copiii Gulagului,
Bucureşti, Editura Univers, 2000, p. 29
[11] Idem, fond Penal, dosar nr. 40174, vol. 3, f. 1.
[12] ACNSAS, fond Informativ, dosar
nr. 2367, vol. 1, f. 27.
[13] Roske Octavian, Accente în strategia colectivizării. Articolul 209 Cod penal, în
„Arhivele Totalitarismului”, an II (1994), nr. 1-2, p. 277–278.
[14] Idem, fond Informativ, dosar nr. 2367, vol. 1, f. 24.
[15] Ion Bălan, Regimul concentraţionar
din România, 1945-1964, Fundaţia Academia Civică, 2000.
[16] ACNSAS, fond Informativ, dosar
nr. 2367, vol. 5, f. 75.
Pr. Teleanu Bogdan-Aurel
![]() |
Teleanu N. Ioan (n. 10 mai 1907 - 27 mai 1991) |
![]() |
Teleanu N. Ion a fost încarcerat la Aiud, până în ianuarie 1963 |
![]() |
Notă informativă despre Teleanu Ioan, 31 august 1970 |
![]() |
Ordonanţa pentru aplicarea sechestrului asigurator pe averea lui Teleanu Ioan, 24 iunie 1958 |
![]() |
Ordonanţa de pornire a procesului penal pe numele Teleanu N. Ioan din 1 iunie 1958 |
![]() |
Teleanu Ioan îndemna muncitorii din Fabrica "Nicola Bălcescu" din Zărneşti "să nu se înscrie în gospodărie" |
![]() |
Fragment din Procesul Verbal de Interogatoriu din 3 iunie 1958 |
![]() |
Comunicare pentru înregistrarea dosarului de anchetă |
![]() |
Concluzii de învinuire din data de 27 noiembrie 1958 |
![]() |
Fragment din Procesul Verbal de Interogator din 2 iunie 1958 |
![]() |
Fragment din Procesul Verbal de Interogator din 2 iunie 1958 |
![]() |
Proces Verbal nr. 1293 din 12 februarie 1959 |
![]() |
Teleanu Ioan paricipa în 1957 şi 1958 la întâlniri conspirative |
![]() |
Garoiu Ioan îi mărturiseşte lui Teleanu Ioan că doreşte să înceapă un război care să pună capăt colectivizării |
![]() |
Adresa 416 din 16 februarie 1963 |
![]() |
Nota informativă din 15 februarie 1958 |
![]() |
Nota informativă din 20 octombrie 1957 |
![]() |
Adresa din 10 iunie 1958 |
![]() |
Notă informativă din 17 noiembrie 1957 |
http://ziarullumina.ro/marturisiri-din-vremuri-de-demult-119804.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu