MĂRTURIE
Despre împărtăşirea lui Hristos prin teatrul religios radiofonic
la biserica
Sfântul Pantelimon-Foişorul de Foc din Bucureşti
Cuvinte cheie: postmodernism, gândirea slabă, amurgul datoriei, apostolat cultural-mediatic, catehizare, teatru radiofonic religios, radio fiction, postul public de radio, eufonie, fonogenie
Abstract: Globalizarea, prin explozia mijloacelor de comunicare în masă, interesul comercial al societăţii de consum pentru arta spectacolului şi, nu în ultimul rând, integrarea în tendinţele şi curentele euro-atlantice - în special odată cu aderarea României la Uniunea Europeană - constituie un factor important de revitalizare a mişcării teatrale româneşti. Prin urmare, era firesc ca - pe fondul unei globalizări care caută să evite pe cât îi stă în putere ciocnirile diferitelor tipuri de civilizaţie la baza cărora stă în special religia - să se producă inclusiv o revitalizare a mişcării teatrale religioase. Din păcate, în ciuda acestei tendinţe globale pacifiste, observăm cum astăzi se face artă teatrală într-un mediu care exhibă pasiunea şi izgoneşte credinţa şi bunul simţ. Deşi subiectele religioase au încă mare priză la marele public, credem însă că nu este cazul să se pornească pe toboganul concesiunilor de cea mai joasă speţă producându-se piese de mare montare şi conţinut invers, aşa cum a procedat cineastul român Cristian Mungiu cu scenariul filmului postmodernist "După dealuri". Din fericire, aceste excepţii - care fac propagandă ideologică curentului cultural postmodernist care susţine "gândirea slabă"[1] - nu se pot constitui într-un motiv suficient ca teatrul religios să fie ignorat sau desconsiderat! Aceasta este premiza de la care vom începe să analizăm dezvoltarea teatrului radiofonic religios cu scopul de a reflecta tendinţele cu care se confruntă societatea românească contemporană. Astfel, folosindu-ne de evoluţia teatrului radiofonic românesc ca de un barometru social, considerăm că se poate ajunge la concluzii interesante referitoare atât la evoluţia viziunii culturale româneşti, pe de o parte, cât şi a sentimentului religios autohton, pe de altă parte.
I.
Apostolat
cultural-mediatic prin intermediul dramaturgiei religioase.
Ca peste tot în lume, şi în
societatea românească constatăm că, pe lângă o literatura bună şi de calitate,
există şi o literatură izvorâtă din sufletele pline de cele mai bolnave
concepţii de viaţă care conţin cele mai otrăvitoare seminţe ale desfrâului şi
ale anarhiei, urmărind să răstoarne toate normele sănătoase de viaţă. Sufletul
poporului nostru este otrăvit intenţionat cu o literatură scandaloasă care,
fără a exagera, cred că o putem considera ca fiind de inspiraţie satanică, iar
Biserica Ortodoxă Română se află chiar în mijlocul războiului cultural global[2] care se poartă inclusiv prin intermediul mijloacelor de informare în masă.
În acest război cultural global orice gen literar contează, fie că este vorba
de o simplă ştire de presă sau, de ce nu o piesă de teatru radiofonic (engl. radio fiction).
În mod paradigmatic, capacitatea de manipulare de către mijloacele
mass-media a fost tocmai de scenariul unui celebru teatru radiofonic. Este vorba de dramatizarea cărţii Războiul Lumilor a britanicului H.G. Welles, realizată de Orson Welles şi difuzată în seara
zilei de 30 octombrie 1938 de postul american CBS. Un studiu realizat
în anul 1948 de către Universitatea Princeton preciza că una dintre replicile
acestui teatru radiofonic - în care se anunţa precipitat faptul că „Marţienii au invadat
pământul!” - a declanşat o panică generală care a afectat peste un
milion de oameni. Conştient de această puterea a teatrului, Radu Beligan afirma
următoarele în anul 1944: “Astăzi,
sentimentul aristocraţiei teatrale este înăbuşit şi trăieşte în parte sub
dominaţia parveniţilor intelectuali care sunt cam mulţi la număr şi care
printr-o lege absurdă a majorităţii, domină piaţa. (…) Divertisment, spectacol sau,
ajungând la cel mai înalt termen al
elogiilor, manifestare de artă şi de cultură, asta e tot ce reuşeau să gândească
despre teatru cei ce aveau misiunea să-l califice. Nimeni însă dintre
diriguitorii de ieri ai vieţii teatrale nu voia să deschidă ochii şi să-şi dea
seama de enorma responsabilitate pe care o reprezintă dispreţul acestei puternice arme : teatrul”.[3]
Din păcate, astăzi, există riscul ca
ultima barieră de morală şi estetică artistică laică din România, teatrul
radiofonic, să cadă. Convins că vulgaritatea trebuie alungată din teatru,
regizorul artistic Ion Vova spune în acest sens: "Arta are o morală a ei,
o estetică şi o etică. Altfel nu se poate.
Fenomenul artistic este înnobilarea spiritului uman. Arta este artă! Nu se
înnobilează spiritul uman cu înjurăturile de acum de pe scenă. Mă rog lui
Dumnezeu să nu se întâmple să alunece şi Teatrul radiofonic în limbaj vulgar. Libertatea, democraţia au lăsat să existe o vulgaritate în teatru care n-a
existat în istoria teatrului românesc de la 1853 până la căderea regimului
comunist. Comunismul era foarte sever, nu accepta vulgaritatea. Impunea această
regulă de decenţă a limbajului, or, astăzi, se spun nişte lucruri pe
stradă..."[4].
În contextul intensificării misiunii
spirituale în cetate prin intermediul
mijloacelor de comunicare în masă[5], Bisericii - conştientă
de dificultatea comunicării
adevărurilor de credinţă – îi revine şi responsabilitatea
de a preţui cum se cuvine puterea teatrului, dramaturgia religioasă putând fi
considerată drept o formă eficientă de apostolat cultural-mediatic. Facem precizarea că tendinţa de
valorificare a acestui gen literar în misiunea desfăşurată prin intermediul
mass-media nu este una inovatoare, ci poate fi considerată drept continuatoare
a ceea ce Patriarhul Miron Cristea înţelegea prin expresia „misiune culturală a
Bisericii”. Pentru a sintetiza concepţia sa referitoare la „misiunea culturală
a Bisericii”, redăm câteva rânduri din cuvântarea Sfat către toţi preoţii,
învăţătorii confesionali şi poporul drept credincios din eparhia ortodoxă
română a Caransebeşului, în care acest patriarh a susţinut popularizarea
culturii literare: „Biserica creştină a lucrat din cele mai vechi timpuri, nu
numai pentru propoveduirea învăţăturilor sale şi îndrumarea omenimei pe
cărările mântuitoare ale evangheliei lui Hristos, ci şi pentru lăţirea unei
culturi temeinice în păturile cele mai largi ale poporului...”.[6]

Ceea ce lipseşte cu adevărat astăzi
în România în domeniul teatrului radiofonic este o şcoală pentru această artă! Spun unii: "Ce
e teatrul radiofonic? Nici o problemă. Citeşte textul la microfon şi merge...".
Ori, în spatele montării unei piese de teatru la radio se ascunde multă imaginaţie
"ars acustica". Spre exemplu, invocând idealul eufoniei[7] în activitatea
unui scenarist care lucrează special pentru limbajul radio (engl. playwriting
for radio), Mihai Zirra considera că teatrul transmis pe calea
undelor presupune cunoaşterea "valorii cuvântului într-o frază sau a
frazei într-o replică, a suspensiilor sau pauzelor, ştiinţa accentuării
verbului sau a negaţie, precum şi trăirea şi adâncirea unui rol". Cu
alte cuvinte, după cum aprecia acest mare regizor artistic al teatrului radiofonic
românesc, "regizorul de radio, care n-are probleme de decor şi lumină,
are de rezolvat, cu actorul împreună, jocul pe cuvânt, care e cel mai
greu...".
Regizorul artistic Ion Vova, la
rândul său, subliniază în egală măsură însă şi importanţa fonogeniei[8]. "Fonogenia
în teatrul radiofonic – spune Ion
Voba - are ce mai mare importanţă. Aceasta este baza. Prin ea se sugerează
totul".[9]
În opinia acestui regizor, cel care a pus bază "legilor fonogeniei vocilor
în Radio" la noi în ţară a fost Victor Ion Popa, considerat de el "întemeitorul
teatrului radiofonic"[10].
Însă acest ideal nu poate fi atins
fără a se lua în calcul eficientizarea mijlocului tehnic. Din
această perspectivă putem afirma că teatrul radiofonic - a cărui istorie
debutează în anul 1880, în Franta, datorită inventatorului “théâtrophone”-ului,
inginerul Clement Ader, care considera că prin invenţia sa îmbunăţeşte sistemul
telefonic din instituţiile culturale - este nu doar cel care poate fi difuzat pe
frecvenţe radio, ci şi cel care este înregistrat pe un suport audio. În acest
sens, să nu pierdem din vedere că tocmai inventarea unui suport audio cum a
fost cazul bandei de magnetofon, care a înlocuit bătrânul gramofon, a permis
revigorarea teatrului radiofonic în general. Astfel,
prin valorificarea altor mijloace tehnice decât cele clasice, aşa cum
este spre exemplu cazul audiobook-ului, teatrul radiofonic a demonstrat că poate deveni chiar şi o alternativă la clasicele cărţi.
În acest sens, pornind de la premiza
eficientizării mijlocului tehnic, foarte important de menţionat pentru viziunea
contemporană a Bisericii Ortodoxă Române asupra teatrului religios este
proiectul coordonat de Preasfinţitul Părinte Varsanufie Prahoveanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, în cadrul căruia la mănăstirea
bucureşteană Radu Vodă a fost lansat în ziua de 1 aprilie 2012
audiobook-ul Viaţa Sfintei Maria Egipteanca, apărut la Editura „Cuvântul
Vieţii”, cu sprijinul Radio TRINITAS. Actorii care au realizat audiobook-ul au
fost felicitaţi şi distinşi cu diplomele „Sfântul Apostol Andrei, Ocrotitorul
României” şi „Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena” de către Preafericitul
Părinte Patriarh Daniel. În acest context, actorul Victor Rebenciuc declara
pentru TRINITAS TV că "După atăţia ani de prigoană a credinţei cred că
este momentul ca Dumnezeu să intre în casele noastre prin acest mijloc tehnic,
audiobook-ul, pe care noi ne străduim să îl imprimăm şi dumneavoastră să faceţi
efortul minim de a-l asculta”.
III.
Teatrul radiofonic
religios la nivel naţional.

Cu toate acestea, în ciuda
statisticilor menţionate, se poate considera că teatrul radiofonic este
pe cale să redevină popular, chiar dacă creşterea în popularitate a
televiziunii şi a internetului părea iniţial să conducă la declinul său.
Acest fenomen de revitalizare a mişcării teatrale româneşti este
favorizat de costul foarte scăzut pentru producerea sa şi a faptului că este la
îndemâna tuturor. În acest sens, într-un interviu acordat Revistei 22 în data
de 7 august 2012, doamna Ilina Stihi, regizor la Teatrul Naţional Radiofonic,
se simte îndreptăţită să facă observaţia că "teatrul radiofonic
cunoaşte, în lume, o revenire spectaculoasă", iar viitorul acestui gen
artistic este cu atât mai promiţător cu cât "acum se lucrează la
aplicaţii de smartphone-uri pentru teatru radiofonic".
Particularizând în ceea ce priveşte revenirea
spectaculoasă a teatrului religios radiofonic, popularitatea
acestuia pare că a atins un punct culminant abia în anul 2012, fiind demn de
remarcat în acest sens una din producţiile Societăţii Române de
Radiodifuziune intitulată Taina Iubirii - al şaselea episod din
serialul radiofonic dedicat părintelui Arsenie Boca realizat în cadrul
proiectului “Biografii, memorii” de scriitorul Ion-Costin Manoliu şi regizorul
Nicolae Mărgineanu - care a fost nominalizată pentru Premiile Galei UNITER
2012. Eforturile de genul acesta nu sunt singulare, întrucât încă din anul
2000, doamna Ina Sterescu - cea care a realizat, timp de mai multe decenii, cu
talent si profesionalism, emisiuni în cadrul redacţiilor emisiunilor pentru
copii, dar şi religioase, la Televiziunea Română - a iniţiat la Radio
România Actualităţi - Teatrul Naţional Radiofonic un proiect în cadrul
căruia au fost au fost realizate, până acum, douăsprezece montări ale unor
scenarii religioase. Aceste piese de teatru radiofonic sunt dedicate "celor
mai importante momente din istoria creştinismului dar şi sfinţilor şi
martirilor care au construit, prin jertfa lor, cele două milenii de existenţă a
Bisericii noastre" dintre care amintim: Sfântul Ioan Gură de Aur –
Ziditorul de suflete, Sfântul Ierarh Nicolae, Viaţa şi faptele Sfântului
Vasile cel Mare, Sfântul Calinic – Călugărul fără de arginţi, Sfântul
Pantelimon – Doctorul fără de plată, Sfântul Ioan Botezătorul -
Înaintemergătorul Domnului etc.
Dar, mai sunt şi alte nume care, sub
auspiciile Societăţii Române de Radiodifuziune, au contribuit la
dezvoltarea teatrului religios radiofonic. Unul dintre acestea este cel al lui
Gavriil Pinte, regizorul şi scenaristul piesei de teatru radiofonic Sfântul
şi dreptul Iov, care într-un interviu acordat doamnei Silvia Dumitrache
pentru numărul 627 al publicaţiei Observator Cultural din iunie
2012, întărea spusele redactorului-şef al secţiei de teatru, Attila Vizauer,
cum că "nu ar exista om care să nu
fi ascultat vreodată o piesă de teatru radiofonic": "Am
copilărit în Maramureş şi nu văzusem nici un spectacol de teatru cult, ci doar
de teatru popular, religios, care se practică în perioada sărbătorilor de
iarnă, şi cu toate acestea, voiam să fac teatru. Nu aveam televizor, doar
radio, la care şi urmăream spectacolele de teatru radiofonic (aşa că se poate
stabili o legătură directă între aceste amintiri din copilărie şi faptul că, de
o vreme încoace, fac şi teatru radiofonic)".
IV.
Şapte argumente în favoarea
catehizării prin intermediul teatrului radiofonic religios. (Proiectul parohial Ateneul Sfântului Pantelimon - Studiu de caz).
Ce ar însemna oare pentru misiunea
Bisericii în societate existenţa unei şcoli de teatru radiofonic religios, cel
puţin pentru copii? În viziunea regizorului artistic Ion Vova, istoria
teatrului radiofonic o deosebită importanţă dramaturgiei care se adresează
copiilor în special pentru faptul că acest gen literar pune accentul pe
imaginaţia "ars acustica": "Iniţial teatrul radiofonic era
asemănător cu teatrul propriu-zis. Acum, cel dintâi a evoluat destul de mult şi
are nişte valenţe în plus, deoarece decorul sonor apelează, în primul rând, la
imaginaţia ascultătorului, o stimulează şi o completează. Decorul sonor
dezvoltă foarte mult imaginaţia copiilor. Este şi motivul pentru care, în
întreaga istorie a teatrului radiofonic, s-a pus un accent aparte pe teatrul
pentru copii. Căci, ce copil nu a asculta basme la radio?"[13].
De altfel, acesta este şi principalul motiv care justifică succesul teatrului
radiofonic la Postul public de radio.
În acest sens, Valeriu Râpeanu consideră că "teatrul radiofonic devenise chiar din
primii ani de activitate a Radiodifuziunii un reper foarte apreciat al
programului vorbit. Fie că era vorba de piesele pentru copii, interpretate
deseori chiar de copii, la microfon, de adaptări radiofonice sau de piese concepute
special pentru teatrul la microfon, toate aveau un auditor constant şi
entuziast. Schiţele, scenetele, feeriile făceau parte din sumarul multor
emisiuni: Ora copiilor, Ora şcolarilor, Ora muncă şi voie bună, Ora satului.
(...) De la simple replici, de acţiuni naive cu uşoare "poante",
teatrul radiofonic a evoluat până la reprezentarea pieselor clasice ale
teatrului obişnuit"[14].
Dar, dincolo de această oportunitate, mult mai important este scopul cultural
al teatrului radiofonic. Astfel, Valeriu Râpeanu aprecia că "fără
îndoială, teatrul la microfon a avut mai înainte de toate un rol cultural. Nu
îi putem înţelege locul său dacă nu-l vom situa în contextul celorlalte
manifestări ale vieţii spirituale româneşti. Teatrul la microfon apare şi
capătă amploare în momentul când teatru era un adevărat tabu social"[15].
În ultimii ani trei ani, consumul
cultural a înregistrat treptat cele mai scăzute valori din cauza actualei crize
economice care a determinat publicul să economisească banii destinaţi unor
activităţi culturale elitiste, precum teatrul, spre exemplu. În acest trend negativ şi în ciuda faptului că
teatrul radiofonic rămânea o emisiune populară a radiodifuziunii, s-au înscris
şi posturile private de radio care au manifestat un interes minimal faţă de
promovarea reprezentaţiilor teatrale. În ciuda formării prejudecăţii conform
căreia în vreme de criză românii preferă mai mult cluburile sau
spectacolele de divertisment, adică cultura de masă în locul teatrului
religios, inclusiv cel radiofonic, la parohii a început să se dezvolte şi mai
mult fenomenul teatrului religios. Aceasta probabil şi din cauza faptului că în
ultima vreme oamenii au început să prefere activităţile "de masă"
sau "non-culturale" gratuite sau cu costuri minime care cultivă o
mentalitate trivială în cele mai dese cazuri, în detrimentul consumului unor
bunuri culturale elitiste considerate îndeobşte ca fiind prea
costisitoare. Astfel, s-a ajuns în situaţia ca sub influenţa
activităţilor "de masă" sau "non-culturale" mentalitatea
românească să sufere un regres radical din toate punctele de vedere, inclusiv
religios. Acesta a fost cel puţin contextul în care a debutat şi s-a
derulat în primii ani proiectul parohial Ateneul Sfântului Pantelimon de
la biserica Sf. Mc. Pantelimon - Foişorul de Foc din
Bucureşti[16], un proiect care pleacă de la premiza că teatrul religios reprezintă o alternativă la "activităţile de masă”
sau „non-culturale” ale copiilor de petrecere a timpului liber.
În calitate de actriţă de teatru şi
film, dar şi enoriaşă a parohiei bisericii Sfantul Pantelimon-Foişorul de Foc,
doamna Irina Petrescu (1941 –2013) a onorat cu prezenţa o seamă de repetiţii,
filmările, precum şi premierele pieselor de teatru ale trupei Ateneul Sfântului
Pantelimon, ceea ce a îndreptăţit-o să facă următoarele declaraţii, suprinse în
cadrul emisiunii dezbatere „Teatru religios – Mijloc de catehizare”, difuzată
de Trinitas Tv în data de 30 iulie 2012:
Momentul în care am luat contact (cu
copiii din trupa de teatru parohial „Ateneul Sfântului Pantelimon” – n.n.) a
fost o surpriză extraordinară! Contactul cu copiii mi s-a părut absolut
fascinant! Deşi provin dintr-o familie de pedagogi şi psihologi, eu nu am
niciunfel de talent pedagogic. Nu ştiu să mă apropii de copii! Nu ştiu să-i
stăpânesc, atunci când ei devin mai năzdrăvani decât copiii obişnuiţi, mai ales
într-un cerc mai special, aşa cum este cel al Bisericii. Însă ideea mi s-a
părut absolut extraordinară: este un mod de a apropia sufletul unui copil de
Biserică şi de credinţă prin nişte mijloace foarte laice. Şi este un mijloc
atât de atrăgător care cred că şi-a găsit efectul, cel puţin acum câţiva
ani!
Printr-un teatru care comunică
trăirile unor personaje care au trăit o altă viaţă s-a dezvoltat aproape
imediat gustul sau,mai bine-zis, apetitul acestor copiii pentru ideile
creştine. E adevărat că textele scrise pentru ei – şi am descoperit asta la a
doua şi la a treia întâlnire – au fost scrise în funcţie de caracterul lor. Am
descoperit, de pildă, o fetiţă extraordinară (Alina Bâgioi - n.n.) care juca
rolul Fecioarei Maria într-o scenetă de Paşte. Am regăsit-o, ulterior, şi în
celelalte montări pe suportul unei fiinţe care trece de obişnuitul unui
personaj. Avea ceea ce se cheamă „transfigurare”.
Transmitea extraordinar de limpede
şi de uşor o emoţie pe care, dacă ar fi lucrat cu ea un profesor de teatru sau
un profesor de limba română, n-ar fi reuşit atât de bine să o facă ca atunci
când a lucrat, în cadrul Bisericii, cu părintele sau cu minunata sa soţie,
doamna preoteasă, care este ca o mamă, ca o „directoare de grădiniţă pentru
năzdrăvani”. Pentru că, după cum se ştie, copiii nu-şi pot concentra atenţia
pentru o foarte lungă perioadă, şi atunci, pe rând sau toţi odată, scăpau
într-un joc necontrolat. Ei bine, doamna preoteasă ştia să-i strunească. Eu nu
ştiam! Pe mine lucrul acesta mă dezarma. Spuneam: „Nu pot să fac nimic! Ei au
chef de joacă!” Ori, a şti să-i aduci din joacă spre ceva serios, care să se
întoarcă şi spre ei înapoi este ceva extrardinar!
După aceea, eu mai am un prieten în
echipă: Florinel. El este cel mai năzdrăvan, cel mai histrion. Lui îi place cel
mai tare să se joace de-a joaca pentru că teatru este, totuşi, o joacă. Cred că are şanse să se
îndrepte cu timpul spre această nefericită meserie. El era
întotdeauna cel rău, cel diabolic. La un momendat era chiar măgăruşul. Când am
făcut rost de la teatrul de copii de un cap de măgar, să-l fi văzut, era atât
de fericit! Era strigat de ceilaţi copii: „Unde e măgarul? Măgarul Florin să
vină mai repede!” Cine
credeţi că alerga fericit ca şi când i s-ar fi spus să vină Făt-Frumos Florin.
Ei, această plăcere de joc nu poate veni decât numai în întâmpinarea strădaniei
pedagogice pe care o face părintele cu aceşti copii. Şi cred că este o
modalitate extraordinară de atragere a copiilor la credinţă.
Am senzaţia că aceşti copiii vor fi mai altfel pentru
anii care vin. Se vor dezvolta mai bogat pe dinăutru decât pe dinafară.
Vor fi mai feriţi de tentaţia vulgarităţii străzii, a violenţei străzii. Apoi,
în timpul acestor repetiţii cred că se cultivă şi un soi de spirit de echipă de
prietenie.Copiii simt ce înseamnă emoţia spectacolului. I-am văzut atât de
fericiţi când apăreau costumele. Se bucurau aşa cum ne bucurăm noi la teatru
când apar prima dată costumele după probe, după tot felul de încercări. La
biserica era o sărbătoare. Toţi îşi ajutau colegii să-şi ţină mai bine strânsă
hăinuţa, capşonul. Era o bucurie fără margini! Mi-a făcut o mare bucurie
părintele că m-a invitat! Nu am putut să-i fiu de folos decât spunându-le să
vorbească mai tare sau să vorbească cu partenerul, iar nu cu publicul. Dar
acestea sunt indicaţii neimportante, neesenţiale.
Mai este un lucru pe care
vreau să-l subliniez şi anume că ei învaţă înainte de a învăţa temeinic la
şcoală exprimarea gramaticală corectă. În clipa în care ei au de învăţat sau de
spus un text li se atrage atenţia asupra ideii frazei şi a ceea ce trebuie
accentuat pentru ca ideea frazei să ajungă la spectator, la cel care priveşte.
Atunci va şti întotdeauna când şi cum să accentueze verbul. Va învăţa ce este
verbul într-o frază, că el este motorul ideii din fraza aceea, va învăţa ce
este subiectul, va învăţa ce este atributul, caracterizarea, complementele de
timp, de loc, de spaţiu, organizarea lor în frază în scopul de a face maiuşor
de transmis mesajul. Acesta cred că este unul din studiile de bază pe care un
profesor de teatru îl dezvoltă la clasa cu care lucrează. Este teoria mea,
aproape o ideea fixă. Dacă nu înţelegi tu ce vrea să spună fraza pe care o ai
de spus nici cel care te ascultă nu o va înţelege, oricât ai spune-o de tare,
de repede sau de încet. Iar
sensul nu-l poate da decât gramatica, adică organizarea armonioasă, melodică,
adică topica frazei. A învăţa de mic copil, înainte de a ajunge pe cale
ştiinţifică, pedagogică, mi se pare un mare câştig pentru ei ca oameni
indiferent că vor fi profesor, preoţi, ingineri sau conducători de sindicat. Ei
trebuie să ştie ce spun!
Facem precizarea că, inspiraţi
de faptul că cel mai vechi text de teatru în limba română cunoscut de până acum
a fost OCCISIO GREGORII IN MOLDAVIA VODAE TRAGEDICE EXPRESSA (scris în 1780) în
care se relatează uciderea lui Grigore al III-lea Ghica Vodă în Moldova,
domnitorul pe a cărui moşie a fost construită biserica Sfântul Pantelimon – Foişorul de Foc din Bucureşti şi care a
sfârşit cel puţin la fel de dramatic ca şi Sfântul Voievod Martir Constantin
Brâncoveanu, ultima piesă de teatru pregătită a fost Sfântul
Vodă Brâncoveanu,
al cărui scenariu se află de altfel în paginile acestei cărţi. O prezenţă remarcabilă la repetiţii a
fost actorul Paul Avram, pe care domna Irina Petrescu ni l-a
recomandat cu multă vreme în urmă şi sub coordonarea căruia membrii trupei de
teatru Ateneul Sfântului Pantelimon
au început să pregătească această piesă de teatru. Binecunscutul actor din
filmul Toate pânzele sus i-a îndrumat pe copii, sfătuindu-i ca
tot ceea ce interpretaza să vină din interior, după o binecunoaştere a
personajului pe care îl interpretează. Ulterior, repetiţiile au continuat
să se facă sub coordonarea actorului Costel Bojoc, unul dintre pionierii
stand-up-ului românesc.
În concluzie,
realizarea acestui proiect experimental parohial în cadrul programului naţional de cateheză al Patriarhiei Române intitulat
“Hristos Împărtăşit Copiilor” ne-a ajutat să formulăm şapte argumente în favoarea catehizării prin intermediul teatrului radiofonic
religios[17]:
1) Atitudinea receptivă a Bisericii Ortodoxe Române faţă teatrul
religios şi înţelegerea superioară a prezenţei sacrului în artă din partea
intelectualităţii româneşti. Acest argument este susţinut, în
principal, de tradiţia folclorică care a răzbătut până astăzi sub forma foarte
popularului "Viflaim", una din cele mai vechi forme de teatru
popular (apărut în ţara noastră pe la mijlocul secolului al XVIII-lea) care se
joacă în ziua de Crăciun. Era de aşteptat ca aceste interferenţe episodice care
înlesnesc înţelegerea superioară a prezenţei sacrului în artă să încerce să
evolueze şi, de ce nu, chiar să devină permanenţe. Din acest punct de vedere,
un moment important din istoria Bisericii Ortodoxe Române îl constituie faptul
că pe la jumătatea secolului XX, în cadrul mişcării cultural literare
"Rugul Aprins", duminica, după Sfânta Liturghie, erau ţinute
conferinţe - în special de către Ion Marin Sadoveanu - care prezentau ample
capitole din istoria teatrului cu abordările sale religioase, iar părintele
Bartolomeu V. Anania făcea cunoscute părţi din piesele sale de teatru în
versuri, pe subiecte din folclorul românesc. Astfel, dezvoltarea teatrului
religios radiofonic ar putea reprezenta una din formele concrete de înţelegere
superioară a prezenţei sacrului în artă atât din partea clerului Bisericii
Ortodoxe Române, cât şi a intelectualităţii româneşti, aşa cum a sugerat
mişcarea culturală “Rugul Aprins”.
2) Tendinţa
firească a preoţilor de a se ridica la nivelul cerinţelor pastoral-misionare
bisericeşti actuale prin noi şi ingenioase forme catehetice. Conform acestui argument, teatrul religios radiofonic poate constitui o
parte integrantă a proiectului naţional de cateheză al Patriarhiei Române
intitulat “Hristos Împărtăşit Copiilor”, reprezentând o metodă practică de
susţinere şi pune în practică a principiilor acestuia. Din punct de vedere
catehetic, teatrul religios reprezintă o artă pe care, alături de poezie sau
pictură, poate fi considerată nimerită să exprime sentimente sau cunoştinţe şi
să transmită nemijlocit atât impresii, cât şi învăţături referitoare la
credinţa în Dumnezeu. Sub influenţă bisericească, interpretarea actoricescă
conferă un ritm, o fluiditate şi, chiar o muzicalitate pe măsură, similară
psalmodierii cântărilor bisericeşti la strană. Teatrul religios radiofonic, cu textele sale
extrase din Sfânta Scriptură sau Sfânta Tradiţie, reprezintă o modalitate
artistică inovatoare şi ingenioasă de mărturisire a mesajului Evangheliei în stare să conducă spre Mântuitorul
nostru Hristos.
3) Nevoia noilor
generaţii de părinţi şi copii de creare a unor alternative la
"cultura" străzii sau cea de cartier. Potrivit acestui
argument, teatrul religios radiofonic poate contribui la
dezvoltarea misiunii pastoral-misionare a preotului în parohie, mai
ales în prejma marilor sărbători, în special în perioada Naşterii Domnului şi
cu ocazia diverselor hramuri bisericeşti.
Pe fondul îngrijorării crescute a părinţilor faţă de influenţele nefaste
din societatea contemporană asupra propriilor copii, teatrul religios jucat în
comunitatea parohială şi înregistrat pe suport audio constituie un mod
eficient de catehizare a tinerilor şi adulţilor. Importanţa acestui
argument rămâne valabilă chiar şi în ciuda faptului că tot mai puţini români
merg la teatru, preferând mai mult spectacolele de divertisment de la televizor
care parodiază vremurile de criză pe care le traversăm. Fiind vorba de un program interactiv, interesul la nivel
parohial pentru scenetele religioase poate fi susţinut chiar şi în cazul în care calitatea
spectacolelor nu este extraordinară, iar gradul de aşteptare al publicului
amator de teatru religios nu este întotdeauna maxim. Atunci când este marcată de credinţa puternică în
Dumnezeu şi dorinţa reală de transformare duhovnicească, experienţa teatrală
religioasă reprezintă o lectură biblică capabilă să-i trezească pe interpreţi
şi spectatori deopotrivă din somnul cotidian şi să-i transpună într-un univers
revelat.
4) Biserica asigură implicit educarea pentru reprezentaţia dramatică religioasă, inclusiv cea radiofonică. Ca o particularitatea a spectacolului de teatru religios, inlcusiv
radiofonic, efectul
radiofonic al vocii copiilor determinat de căldura copilăriei care descoperă
fascinată şi cu interes misterele lumii, spre deosebire de efectele de
stranietate determinate de exagerarea sentimentului derizoriu al oamenilor
mari, este o reţetă aproape sigură de eficienţă. În cazul acestui argument,
vorbim de o metamorfozare sau transfigurare a interpreţilor, fie ei chiar
şi nişte copii, care sunt învăţaţi cum să-şi trăiască propriul personaj
religios împletind armonios vocea lor fonogenica cu capacitatea nativă a
acesteia de a susţine biografia personajului. Împletind în mod abil şi
echilibrat istoria sacră cu experienţa umană cotidiană, trebuie luat în serios
faptul că actorii-interpreţi ai pieselor de teatru religios vor intra cu atât
mai bine în rol cu cât se vor lepădă de orice inflenţă secularizantă sau
vulgarizantă oferită de cultura străzii sau a cartierului în care trăiesc. În
acest caz, efectele pozitive ale educaţiei cu ajutorul teatrului religios să
nu fie exagerate mărind astfel riscul de a se crea aşteptări foarte mari cu
investiţii prea mici, ci să fie rezonabile din punctul de vedere al
pretenţiilor unui public-spectator dispus să-şi facă autocritica şi să-şi
depăşească propria condiţie producând miracolul transformării duhovniceşti.
5) Prezenţa în parohie a unor
personalităţi culturale, în special cele care au legătură cu lumea teatrului şi
care pot fi cooptate în derularea unor
asemenea proiecte.[18] Acesta argument presupune o
bună cunoaştere a potenţialului propriei parohii. Din acest punct de vedere, teatrul religios radiofonic ar putea reprezenta
un real apostolat cultural-mediatic în sensul încurajării “misiunii culturale a
Bisericii” aşa cum a fost descrisă aceasta de Patriarhul Miron Cristea.
6) Scopul
terapeutic al valorificării dramaturgiei religioase de către slujitorii
Bisericii. Acest argument pleacăde la premiza că teatrul
religios poate fi înscris nu doar între activităţile cultural-artistice, ci şi
cele de asistenţă socială desfăşurate în comunităţile parohiale. Din vechime au fost recunoscute beneficiile terapeutice
ale creării sau a simplei contemplări a unei opere de artă. Chiar
dacă reprezintă o noutate în domeniu, efectele benefice pe care le poate oferi
dramaterapia religioasă nu sunt deloc de neglijat dacă ţinem cont că terapia
prin teatru, în general, priveşte acele persoane, în special copii, care au
nevoie de dezvoltare personală, vindecare emoţională, transformare individuală
sau, mai grav, au o formă de autism. Dacă prin teatru religios se ajunge la
situaţia ca măcar o singură persoană să fie dezinhibată social, fiind
încurajată să vorbească şi să-şi privească cu demnitate semenii în public,
recuperarea ei ar constitui un mare căştig pentru societate, în general, şi
pentru Biserică, în special.
7) Dublarea lansării unei piese de teatru religios printr-o acţiune de
caritate. Dat
fiind scopul moralizator implicit al teatrului religios, din punct
de vedere al relaţiilor publice, atunci când lansarea unei piese de teatru
religios poate fi dublată de o acţiune
de caritate, şansele de a fi receptată mai uşor cresc simţitor[19]. Este vorba de o strategie de promovare care să crească în mod indirect gradul de spectaculozitate al unei piese de teatru religios. Prin urmare, recunoaştem faptul că
pe lângă un scenariu bun este nevoie totuşi şi de alte puncte forte care să
conducă la creşterea gradului de interes a unei piese de teatru. Din acest punct de vedere, teatrul religios radiofonic contribuie la
dezvoltarea mecenatului cultural al preotului în parohie.
CONCLUZIE
În concluzie, înnoirile în teatrul
românesc după prăbuşirea regimului totalitar comunist din estul Europei
reliefează un lucru specific, dar extrem de important din punct de vedere al
interesului misionar bisericesc: valoarea pragmatică a teoriei conform căreia
rezistenţa prin creaţie culturală reprezintă cheia renaşterii spirituale şi
naţionale. Chiar dacă a existat o vreme în care prin
teatru era cultivată o mentalitate trivială, condamnată de Sfinţii Părinţi ai
Bisericii, astăzi, dimpotrivă, trăim într-o epocă în care prin intermediul
acestei forme de cultură considerată "elitistă" mentalitatea
românească poate fi salvată de la un regres radical din toate punctele de
vedere, inclusiv religios, datorat în mare parte uşurinţei care care pot fi
practicate şi sunt încurajate în acest sens activităţile "de masă"
sau "non-culturale". Scopul regresului acestei mentalităţi este
în principal de a compromite spiritualitatea românească autentică prin
specularea ereziilor şi incidenţelor precreştine ale fundamentalismului
religios în favoarea fenomenului global de secularizare a lumii.
Dat fiind faptul că trăim într-o
societatea modernă dependentă în totalitate de industria media şi în care, din
această cauză, teatrul radiofonic ocupă un loc semnificativ în influenţarea
culturii populare, considerăm că prin intermediul dramei religioase
radiofonice se poate desfăşura o misiune pastorală eficientă. De asemenea,
credem că obiectivele principale ale acestei misiuni pastorale trebuie să îl
reprezinte rezistenţa prin creaţie culturală religioasă în faţa
tendinţelor de secularizare, dar şi în faţa fundamentalismului religios, care
poate fi considerat un fenomen revers al secularizării, cu care se confruntă România contemporană. Nu încheiem însă mai înainte de a face precizarea că această formă de
fundamentalism religios, care la rândul lui poate exploata mijloacele tehnice
puse la dispoziţie de industria media, se bazează pe o imagine ideală, dar
bolnăvicioasă, de sine construită sistematic în mintea unor suflete nefericite
care însă poate deveni extrem de chinuitoare şi să izbucnească cu multă
violenţă în afară. Cei care suferă de această maladie spirituală se cred deja
ajunşi la sfinţenie, în timp neagă starea de păcat în care de fapt trăiesc,
sufletele lor nefericite ajungând la un grad atât de mare de distorsiune
duhovnicească încât merită mustrarea proorocului Isaia care spune: "Vai
de cei ce zic răului bine şi binelui rău" (Is. 5, 2). Extrem de elocventă în acest sens este piesa de factură expresionistă „Săptămâna luminată” a lui Mihai
Săulescu, care din păcate nu s-a bucurat de un succes răsunător
pentru că atunci când, la 3 martie 1929, s-a difuzat la
Radio a rămas în conştiinţa publică a epocii prin criticile revistelor de
specialitate referitoare la problemele tehnice ale Radioului, ceea ce de altfel
a şi diminuat pentru scurtă vreme curajul de a se mai transmite teatru la
radio, decât prin tema abordată. Dar, în ciuda lipsei de eficienţă a
mijloacelor tehnice la acea vreme, acţiunea piesei de teatru - care speculează
erezii, dar şi incidenţe precreştine - are un conţinut religios extrem de
actual. Este vorba despre un tânăr foarte păcătos aflat pe moarte în
Săptămâna Luminată. Mama sa, plină de iubire şi iertare, îi veghează
ultimele sale clipe din viaţă. Pentru că este convinsă că în această săptămână
Cerurile sunt deschise si oricine moare ajunge în Rai, ea speră şi se roagă lui
Dumnezeu ca fiul său să moară în această scurtă perioadă de timp şi, astfel, să
se mântuiască. Mai având doar puţin timp la dispoziţie din Săptămâna Luminată,
mama se decide să îşi omoare fiul înainte ca Cerurile să se închidă.
__________
REFERINŢE BIBLIOGRAFICE:
CRISTEA, Dr. Miron, Pastorale şi
cuvântări ale unui episcop român în ţară sub stăpânire străină, Tipografia
Cărţilor Bisericeşti, Bucureşti, 1923.
DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe
Române, Libertate pentru comuniune. Lucrarea
Bisericii în societate. Anul 2009, Editura Basilica a
Patriarhiei Române, Bucureşti, 2010.
LIPOVETSKY, Gilles, Amurgul datoriei. Etica
nedureroasă a noilor timpuri democratice, Editura Babel, Bucureşti, 1996.
TISMĂNEANU, Vladimir, Spectrele Europei
centrale, Editura Polirom, Iaşi, 2001.
VATTIMO, Gianni, Pier Aldo Rovatti
(editor), Gândirea slabă, Editura Pontica,
Constanţa, 1998.
ZIRRA, Mihai , Am
ales teatrul radiofonic, Editura Casa Radio, Bucureşti, 2009.
*** Almanah dedicat
împlinirii a 80 de ani de radiofonie românească, Editura SRR,
Bucureşti, 2008.
[1] Din punctul
nostru de vedere, "gândirea slabă" este un veritabil cal troian al
secularizării făcut cadou religiei creştine cu o generozitate sau bunăvoinţă
discutabilă. De aceea considerăm că universul fimului postmodernist "După
dealuri" şi mentalitatea personajelor principale, inclusiv a preotului şi
a măicuţelor, reprezintă de fapt paradigma "gândirii slabe" a
regizorului şi scenaristului. Potrivit gândirii filozofice care susţine
"amurgul datoriei", adepţii gândirii slabe nu pot să înţeleagă faptul
că pe lume avem nu doar drepturi, ci şi datorii. Pentru a paraliza simţul
datoriei, gândirea slabă – în ciuda faptului că nu suportă rigorile constrângerii şi, în special,
orice formă de suferinţă - declară paradoxal că nu există păcat transformându-l
pur şi simplu într-o obligaţie contemporană. Sentimentul rigorist al datoriei a fost substituit printr-o
compromiţătoare căutare a fericirii sterile şi fugă de suferinţă cu dreptul
fatalist la plăcere.
[2] Vladimir TISMĂNEANU, Spectrele
Europei centrale, Editura Polirom, Iaşi, 2001, p. 146: „Este un război, în
sensul american al cuvântului – toată discuţia în jurul multiculturalismului şi
reacţia la multiculturalism a fost numită cultural war – un război în
care nu cad capete, nimeni nu-şi pierde job-ul, dar lupta se duce prin
intermediul revistelor şi se transferă apoi în realitatea politică,
determinând, de fapt, transformarea realităţii politice, sociale, culturale
americane, pentru că are efecte imediate asupra programelor educaţionale”.
[3] Radu Beligan în articolul Aristocrație teatrală („Arta liberă”, 10
decembrie 1944) publicat în Revista Teatrul, nr. 5, anul XXXIV, mai
1989, p. 35-36.
[4]
Ion Vova în Almanah dedicat împlinirii a 80 de ani de radiofonie
românească, Editura SRR, Bucureşti, 2008, p. 94.
[5] În mesajul la sărbătoarea Sfintei
Treimi, ocrotitoarea Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, 8 iunie
2009, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel afirma următoarele: „Misiunea Bisericii realizată prim mass-media
este aceea de a binevesti Evanghelia şi de a chema oamenii la comuniune sfântă.
Ea are în prezent o importanţă deosebită, întrucât Dumnezeu ne dăruieşte noi
căi de comunicare a Cuvântului Său mântuitor şi de trăire a prezenţei Sale
iubitoare, prin comuniunea de credinţă a unei comunităţi bisericeşti extinse.
Prin prelungirea mesajului credinţei din locaşul de închinare în casele şi în
sufletele oamenilor aflaţi departe unii de alţii se adună sufletele lor în
aceeaşi credinţă, în acelaşi duh de rugăciune şi în aceeaşi lumină a faptelor
bune. Transmisiunea zilnică a Sfintei Liturghii de la Radio Trinitas şi la
Trinitas Tv, emisiunile de spiritualitate, cultură, muzică şi artă creştină,
ştirile, mesajele şi documentele difuzate prin intermediul Agenţiei de ştiri
Basilica sau articolele publicate în paginile cotidianului „Ziarul Lumina”, ale
săptămânalului „Lumina de Duminică” sau ale revistei lunare „Vestitorul
Ortodoxiei” reprezintă lucrări misionare care contribuie la promovarea
credinţei şi culturii creştine în societate. Totodată este promovat şi dialogul
dintre Tradiţia dinamică a Bisericii şi civilizaţia umană de astăzi, frământată
de pluralismul ideilor, globalizarea economică şi comunicaţională, criza
financiară şi spirituală. Într-o epocă în care cea mai puternică influenţă
asupra opiniei publice este exercitată prin intermediul mijloacelor de
comunicare în masă (inclusiv internetul), Biserica foloseşte aceste mijloace de
comunicare în masă pentrupromovarea valorilor evanghelice în societate, dar şi
pentru a face cunoscute activităţile ei multiple ”; vezi Libertate
pentru comuniune. Lucrarea Bisericii în societate. Anul 2009, Editura Basilica a Patriarhiei Române,
Bucureşti, 2010, p. 206-207.
[6] Dr. Miron CRISTEA, Pastorale şi
cuvântări ale unui episcop român în ţară sub stăpânire străină, Tipografia
Cărţilor Bisericeşti, Bucureşti, 1923, p. 80.
[7] Eufonia este idealul de estetizare a
limbii, adică împerechere armonioasă de sunete în silabele unui cuvânt, unei
fraze, care impresionează plăcut auzul.
[8] Fonogenia este tehnica reproducerii sunetelor.
[9] Ion Vova în Almanah…, p. 88.
[10] Ibidem, p. 92.
[11] Istoria
teatrului difuzat la Postul
public de radio consemnează faptul că primul actor la microfon a fost
Victoria Mierlescu cu un recital de versuri (4 noiembrie 1928) şi că la data de
18 februarie 1929 a avut loc prima transmise de teatru radiofonic cu piesa
"Ce ştie satul" de V.Al. Jean. De fapt, această premieră survine după ce
la data de 23 ianuarie 1929 a fost difuzată o altă premieră de teatru cu poemul
liric "O toamnă" de Alfred Moşoiu. La data de 14 octombrie 1930 a
fost difuzată prima rubrică bilunară "Noutăţi teatrale europene",
susţinută de V. I. Popa, iar la data de 13 decembrie 1931 au fost iniţiate
primele concursuri de scenarii radiofonice. În februarie 1955 debutează
emisiunea "Lecturi dramatizate", în iunie 1955 s-a difuzat premiera
piesei "Femeia îndărătnică" a lui William Shakespeare în regia lui
Mihai Zirra, iar la data 24 iulie 1955 premiera radiofonică a piesei
"Livada cu vişini" de A.P. Cehov. La data de 7 februarie 1956 se
difuzează în premieră adaptarea radiofonică a romanului "Moromeţii"
de Marin Preda. În octombrie 1965 debutează noi emisiuni pe teme literare: Teatru scurt, Moment poetic, Scena şi ecranul. La data de 19 decembrie
1960, cu ocazia niversării a 150 de ani de teatru cult în limba română, se
difuzează săptămâna teatrului românesc, iar la data de 14 noiembrie 1967, istoria
literaturii române este prezentată într-o nouă emisiune de cultură:
"Amfiteatru literar".
[12] cf. Ponderea
emisiunilor cultural şi religioase în programele de radio şi televiziune
româneşti (studio realizat în perioada 1 februarie – 15 martie 2009), Consiliul
Naţional al Audiovizualului, 2010, http://cna.ro/Ponderea-emisiunilor-culturale-si.html.
[13] Ion Vova în Almanah…, p. 91.
[14] Valeriu Râpeanu în Almanah dedicat împlinirii a 80 de ani de radiofonie
românească, idem, p.
79.
[15] Ibidem, p. 81.
[16] Situându-se probabil pe acelaşi val de interes ca şi regizorul Gavriil
Pinte faţă de teatrul radiofonic sau ca doamna Ina Sterescu faţă de catehizarea
copiilor prin intermediul teatrului radiofonic, dar cu siguranţă sub impulsul
implementării la nivel parohial a proiectului naţional de cateheză al
Patriarhiei Române intitulat “Hristos Împărtăşit Copiilor”, în anul 2009, a
fost iniţiat la Radio Trinitas al Patriarhiei Române proiectul
parohial experiment Ateneul Sfântului Pantelimon în cadrul căruia au
fost au fost realizate, până acum, şapte montări radiofonice ale unor scenarii
precum: Sfântul Pantelimon- Doctorul fără de arginţi, Poveste de
Crăciun, Hristos a înviat!, Fântâna Ortodoxiei, Cuvioasa Parascheva -
Multmilostiva lui Dumnezeu, nemilostivită de oameni, Dumnezeu s-a milostivit şi
Sf. Cuv. Dimitrie Basarabov - Şcoala călugăriei. Un sprijin extrem de important în realizarea acestui proiect radiofonic
a venit din partea domnului Mircea Toma care, asumându-şi munca de regizor de
radio, ne-a ajutat să rezolvăm problema înregistrării, inclusiv „decorul”
sonor.
[17]Considerăm că este vorba de un proiect
experimental parohial întrucât la noi în ţară nu a existat un precedent de
acest fel deocamdată,deşi este de dorit ca metoda de a face educaţie
interactivă în acest fel să fie preluată şi multiplicată la cât mai multe
parohii ale Bisericii Ortodoxe Române şi, de ce nu, chiar de sistemul de
învăţământ din subordinea Ministerului Educaţiei. În acest sens, constatăm că
în data de 20 februarie 2013, conform unei ştiri publicate de Agenţia de presă Mediafax, ministrul Educaţiei, domnul Remus Pricopie, ar fi anunţat că intenţionează
să introducă în şcoli teatrul şi educaţia prin film, activităţi cu titlu
opţional pentru elevi.
[18] Spre exemplu, în luna aprilie
2010, când s-au făcut înregistrările
pentru o nouă piesă de teatru religios la Parohia Sfântul Pantelimon - Foişorul de Foc din Capitală, a fost invitată
să participe actriţa Irina Petrescu care a ajutat la conturarea scenetei şi a
făcut unele sugestii la repetiţii şi la înregistrare. După premiera piesei de
teatru, domnia sa a fost extrem de încântată: „I-am simţit foarte concentraţi, cu emoţie, dar foarte prompţi. Nu s-au
bâlbâit, nu s-au încurcat. Unul dintre ei mi-a spus că s-a sărit peste o
replică, dar nici nu mi-am dat seama, pentru că nu s-a cunoscut. Am asistat la câteva repetiţii, care au fost mai
dezordonate, dar când s-au făcut înregistrările a ieşit minunat!”.
[19] Spre, exemplu, în perioada 5 februarie 2012 - 26 martie 2012, Parohia Sfântul Pantelimon - Foişorul de Foc din Capitală a implementat
miniproiectul de educaţie social-filantropică, intitulat “Masa Bunei Vestiri”, înscris la Concursul
naţional de miniproiecte de educaţie social-filantropică organizat de
Patriarhia Română, intitulat “Copilul învaţă iubirea lui Hristos”. Acţiunea a făcut parte din campania Stop însingurării! lansată de parohie
pentru ajutorarea bătrânilor singuri din comunitate, şi s-a adresat copiilor
din trupa de teatru Ateneul Sfântului
Pantelimon. Ideea acestui miniproiect s-a născut din dorinţa unei
doamne în vârstă, Virginia Sorescu, care s-a adresat preoţilor de la Biserica Sfântul Pantelimon - Foişorul de
Foc, pentru a pune în scenă, cu ajutorul copiilor din grupa parohială de
cateheză, scenariul unei piese de teatru despre activitatea misionar-religioasă
de încreştinare din anii 300-304 din Iudeea, scrisă în 1914 de tatăl ei, col.
magistrat Diniu N. Ioan (1893-1985). Piesa de teatru religios “De demult” a fost
înregistrată pe suport audio, cu sprijinul Radio TRINITAS, în ediţie limitată. CD-urile au
fost oferite în dar celor care au făcut donaţii în cadrul campaniei Stop însingurării!, iar banii obţinuţi au fost folosiţi
pentru a finanţa proiectul “Masa Bunei Vestiri”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu